lauantaina, tammikuuta 26, 2008

Kokeet uusiksi

Täällä on ollut kovaa urakointia. Blogin hiljaiselo jatkuu vielä jonkun viikon, mutta pientä ääntä sentään. ATa kommentoi edelliseen merkintään mm.:
Kokeiden pitäisi olla se finaali, jossa osaaminen tuodaan näkyväksi. Kuten huippu-urheilussakin usein kehotetaan urheilijaa nauttimaan kilpailutilanteen hetkestä niin pitäisi myös koetilanteessa nauttia sen edeltävän työn ja valmistautumisen hedelmien poiminnasta. Usein opettajille tarjoillaan myös valmista kalaa TVT:n puolella kun pitäisi opettaa ja opiskella kalastamaan.
Sattui niin sopivasti, että kerron, mitä teimme eilen päättyneen kurssin kanssa. Oppiaine oli psykologia ja kurssi PS2, kehityspsykologia. Ryhmä nuoria lukion 1-luokalta. Sovimme, että kurssikoe pidetään atk-luokassa, jossa jokainen pääsee tietokoneelle. Kokeessa saa olla mukana kaikki aineisto. Tällä erää rajasimme nyt vielä keskinäisen chattäilyn pois koevastauksen tuottamisesta eli jokainen tekee yksilötyön.

Ajatus kypsyi mielessäni. Edellisellä tunnilla nimittäin sovimme, että kokeessa saa olla oppikirja mukana (pidän silloin tällöin sellaisia kokeita). Joku heitti, että eikös voitais saman tien tehdä tietokoneilla.

Tämä kurssi suhteessa kurssilaisten ikään on hyvin hyvin tieteellinen ja täynnä teorioita, joista eivät millään meinaa saada rakennettua jäsentynyttä käsitystä. Oikeastaan opetussuunnitelma antaa tilaa toisenlaiselle lähestymiselle. Oppikirjat vain noudattavat vanhaa kaavaa.

Ryhmä oli hieman yllättynyt, kun tartuin atk-heittoon. Selitin edellä olevan tiedonkäsittelyn ja omaksumisen ongelman. Selitin, että heidän pitää oppia hankkimaan ja käsittelemään tietoa. Ilman oppikirjan lukemista kokeesta ei selviä, sillä heillä on aikaa vain kaksi tuntia. Valtavat tietomassat eivät tee autuaaksi. Pitää olla ymmärrystä, että saa aikaan järkevän tuotoksen. Ja tätä voi kokeessa mitata ihan yhtä lailla oli sitten käytettävissä aineistoa tai ei.

Käytännössä annan jokaiselle jonkin aiheeseen liittyvän artikkelin, jonka pohjalta on muodostettava oma tulkinta, esimerkiksi jonkin koealueeseen kuuluvan teoreettisen jäsentäjän avulla tai vertailemalla. Jokainen tuottaa yhden esseen. Annan erilaisia tehtäviä, joten salachattäilykään ei auta - vaikkakin luotan ryhmään. Ovat olleet kerrassaan mukavaa porukkaa.

By the way: PS2-kurssilaiset antoivat hyvää palautetta kehityspyskologian kokoavasta taulukosta, jota käytimme, olen sen alkujaan tehnyt Oph:n etälukioaineistoon ja sen voi noukkia kyseisestä aineistosta, jos nyt joku kollega sattuu tätä lukemaan.

Ei kommentteja: